جـميع المواد المنشورة في هذه المدونة تـخـضع لقوانين حـماية حـقوق الملكية الفكرية وأي نـقـل أو إقتباس دون ذِكـر المصدر قـد يُعرضـُـك للمسائلة القانونية - ما أكتـُـبه في هـذه المدونة قـد لا يعـني لك شيئاً ،، لكنهُ بالتأكـيد يعني لـيّ الكثــير ...................ء

الاثنين، 10 سبتمبر 2012

أنا - ولا مؤاخــذة - صيــــدلي (3)



-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
الجزء الأول

**************
الجزء الثاني


=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
أنا صيدلي
مش عارف ده من حسن حظي ولا من سوءه
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=


بالرغم من كل المساوئ والعقبات اللي الصيدلي بيقابلها في حياته المهنية والاجتماعية والمادية - وحتى - العاطفية ، إلا اننا بنلاقي حياته كلها مليئة بالمغامرات والمواقف اللي ربنا بيحطه فيها علشان ينمّي جواه مهارات وقدرات خاصة مش هتلاقيها عند أي حد تاني غير الصيدلي ( بالظبط كده زي تدريبات الصاعقة والفرقات الخاصة - بس من نوع تاني )
القدرات دي منها :
- القدرة على التعامل مع الآخرين تحت أي ظرف وكبت المشاعر الداخلية
 ( يعني طظ في مشاعر سيادتك المهم مشاعر اللي قدامك ).
- ضبط النفس والتعامل بكل احترام مع الزبائن والدكاترة وحتى المرضى وكل اللي بيعاملوك بغير احترام.
- قدرات الدفاع عن النفس وإجادة استخدام السلاح المائي والدوائي والمبيد الحشري - إن لزم الأمر - التي تؤهلك أن تحرس صيدلية وتحميها من المتطفلين ومدمني المُكيفات اللي ربنا بـيـبـتـليك بيهم بعد منتصف الليل (  لو  كنت قاعد في صيدلية ).
- القدرة على الصمود ومنع نفسك أنك تسيب الصيدلية وتطلع تجري لو تعرضت للفقرة السابقة.
- القدرة على منع نفسك أنك تطلّع كل كلمة حفظتها في قاموس الشتايم القبيحة لزبون دخلك وقالك حاجة تستفزك ( لو برضه كنت قاعد في  صيدلية).
- القدرة على منع نفسك من أنك تمسك أي حاجة قدامك وتفتح بيها دماغ مُديرك وتقف تتفرج على نافورة الدم وهي بتخرج من راسه وأنت مستمتع بلذة النشوة اللي أنت حاسس بيها ( لو كنت شغال في الدعاية أو في مصنع ).
- القدرة على منع نفسك أنك تـفـُـك الكرافت اللي أنت لابسها تحت البدلة وتلفها حوالين رقبة الدكتور - اللي أنت داخل تكلمه عن الدوا بتاعك - وتخنقه بيها وتسمع آخر نـَـفـَـس بيخرج منه وأنت في قمة احساسك بالسعادة والانتصار ( لو كنت شغال في الدعاية ).
- القدرة على منع نفسك أنك تلطش واحد بالقلم لأنه مجرد ما عرف أنك صيدلي قالك : مفيش حاجة علينا يا دكتور بقى ؟ النهاردة الخميس والولِــيّــة مستنياني في البيت ويرضيك  يعني منظري يبقى وحش قدامها ؟ ( الناس بقى عندها انطباع أن الصيدلي ماشي في الشارع وفي جيبه اليمين علبة فياجرا ،  وفي جيبه الشمال علبة ترامادول )
- اكتساب لغات جديدة لن يفهمها غير الصيدلي ،، على سبيل المثال : التعنية - التمشية - الاستعنا ( لو كنت شغال في وحدة صحية أو صيدلية في أرياف)
- تعلم فونطات (Fonts ) جديدة في الكتابة لم تكن تعرفها من قبل وتأكيد المعلومة اللي بتقول : أن في دكاترة بيقدروا يكتبوا الروشتات برجليهم ( لأن  اديهم مش فاضية ).

*-*-*-*-*-*-*-*-*

الصيدلي لما يتخرج بيبقى عنده مجالات كتير جداً يقدر يشتغل فيها
وهو اللي بيختار ،، ولحكمة إلهيــة كل المجالات بيكتسب فيها نفس الخبرات والمهارات
الصيدلي لما يتخرج يقدر يشتغل مُعيد في الكلية ، بس دي بتحتاج تمهيد واستعداد قبلها بـ5 سنين وبعض المواهب الخاصة : 
- مذاكرة طحن من أول السنة لحد النتيجة ( في الفترة ما بين الانتهاء من الامتحانات لحد النتيجة بيقعد يراجع الامتحان ويشوف نفسه هينقص كام درجة ).
- الجلوس في الصف الأول من المدرجات ( وكل ما تقرب من رجل الدكتور وهو بيشرح كل ما درجة استيعابك وفرصتك للتفوق بتزيد ).
- حضور جميع المحاضرات ( حتى اللي مبتفهمش منها حاجة ).
- سرعة إيدك في الكتابة تكون لا تقل عن 120 كلمة في الثانية الواحدة.
- حرمان نفسك من جميع الرفاهيات ووسائل التسلية طوال العام ( حتى لو كنت خلصت مذاكرة ) من باب مينفعش تكون من الأوائل ومجتهد والناس تشوفك بتلعب ( في حالات نادرة جداً بتكون دماغها نضيف بتقدر تعمل اللي هي عيزاه وفي نفس الوقت تتفوق دراسياً - بس دي فصيلة نادرة جداً لو مكنتش انقرضت خلاص - )

شايف في نفسك المواصفات والمهارات دي كلها ؟!! إذن توكل على الله وخلص كليتك بتقدير امتياز ( ولازم تكون مع المرتبة ) وترتيبك على الدفعة لا يقل عن المركز التالت وبعدها اشتغل معيد في الكلية وأقبض 450 جنيه في الشهر ، وممنوع تــدّي كورسات خاصة برة الجامعة وإلا هيتم فصلك من الجامعة ، يعني هتعيش بالــ450 بس إلا اذا كان عندك صيدلية أو بتشتغل في صيدلية تحسّن بيها دخلك أو فاتحلك أي كُشك بتجيب منه فلوس.
مش بس كده ،، هتلبس في دفعة سنة رابعة أو خامسة ( اللي حضرتك هتكون أكبر منهم بسنة أو سنتين بالكتير ) يعني هيبقوا شايفينك واحد زيهم في سنهم وهيقعدوا يشتغلوك وكل واحد فيهم يحاول يعلّم عليك ويحرجك (خصوصاً لو كان في بنات معاهم في السيكشن ) ، ويسلام لو أنت بقى واد أمور كده وشيك هتلاقي بنات السيكشن كلهم عليك زي الرُز وتبدأ كل واحدة تنفسن من التانية بسببك وفي الآخر هتلبس في الحيط ومش بعيد قبل ما تلبس فـ الحيط تلبس فضيحة.
أنا مش عايز أسوّدها في وشك ، بس انت ذاكر يخويا وهات امتياز واطلع بترتيب على الدفعة وبعدين ابقى فكر في مميزات وعيوب المُـعيد ، ووعد مني مش همنعك.


=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

كصيدلي عندك فرصة بعد ما تتخرج تستلم تكليفك وتشتغل في الحكومة ، مُرتبك الأساسي 170 جنيه دا غير الحوافز والتقيم والذي منه.
وربنا يوعدك بشغل إداري ، سواء في تراخيص أو تفتيش أو الكلام ده ، تلفلك على كام صيدلية كل اسبوع وحلو أوي على كده ، موظف حكومة بقى.
الموضوع ده بيلاقي استحسان كبير عند البنات ، أهو يبقى اسمها بتشتغل ، واسمها بتروح وتيجي من الشغل ، لكن هي في الواقع بتروح نادي اجتماعي ( بس مفيهوش بيـسـين ) ، تدخل إدارة الصيدلة تلاقيها عبارة عن 4 غرف مكتبية ، واحدة منهم قاعد فيها موظف أو موظفين بيخلصوا كل شغل الإدارة ، وواحدة قاعد فيها المدير أو المديرة ، والأتنين التانين قاعد فيها مالا يقل عن 15 دكتورة صيدلانية دخلت الكلية وتعبت مذاكرة 5 سنين علشان تيجي تتناقش مع زميلاتها في العمل عن طريقة عمل كيك الهوت دوج ، وامبارح جوزي راجعلي الساعة 4 الفجر يقولي حضريلي العشا فاكرني شغاله عند اللي خلفــ.. احم وأنتي خطيبك عامل معاكي ايه يا سُعاد ،
 حاجة كده اشبه بزنقة الستات ، تدخل عليهم تخلص ورق  تلاقي 7 - 8 دكاترة قاعدين وكل واحدة فيهم تحدفك للي جنبها ، لحد ما تبقى عايز تفجر نفسك فـ المكان.

وممكن لو مش عايز الكلام دا كله ربنا يوعدك بوحدة صحية المريض أول ما يدخل الوحدة يجي عليك الأول ،، عندك أدوية إيه يا دكتور ؟ يعرف الأدوية الأول وعلى اساسها يروح يقول للدكتور المرض اللي عنده (صياعة برضه ) ، لأنه كده كده بيدفع تمن الكشف ( جنيه ) وممكن بعد ما يكشف ميكنش في علاج للمرض بتاعه في صيدلية الوحدة والجنيه يروح عليه، فبيخليه في المضمون.
أو تشتغل في صيدلية مستشفى ، وتشوف سيل المرضى اللي بيهجم عليك وبيعاملوك على أنك السبب الأساسي في مرضهم.

آه نسيت أفكرك
وبرضه مرتبك الأساسي 170 جنيه.


*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
ممكن تفكك من كل الكلام ده
أنت تخلص الكلية وتشتغل في مصنع أدوية - أوعى وشك - كوالتي كونترول وانتاج وQuality Assurance وتخطيط بقى وشغل عالي جداً ، برنس ، حاجة كده تشغل بيها دماغك ، وممكن تعملك دبلوما أو ماستر تدفعلك فيه مالايقل عن 20 ألف جنيه ، وفي الآخر هتشتغل في مصنع بيضرب الشهادات والأوراق اللي بيقدمها لوزارة الصحة ، ومعندوش أي مانع انه ينزّل دوا غير مطابق للمواصفات في سبيل أنه ميخسرش كام ألف جنيه ، تتحطم كل آمالك وطموحاتك والصورة الوردية اللي كنت راسمها لمصانع الأدوية والكلام اللي أنا كتبته في الأول ده.
==================================
قصة قصيرة من واقع الحقيقة داخل مصانع الأدوية 
على لسان صديق مقرب جداً ليّـا كلامه موثوق منه مليون % ( وأنا نفسي جربت من ده كتير )
القصة باختصار أن صاحبي شغال في رقابة الجودة في احدى مصانع الأدوية ، المصنع كان بيعمل دوا شـُـرب ، طبعاً وهم بيعملوا دوا الشـُـرب بيعملوا الأول البودرة وبعد كده يحِـلّوا البودرة بمياه ( المفورض انها معقمة ) في containers ، بعد ما تم حَــلّ البودرة بالمياه والـ containers دي فضيت اكتشفوا أن في قاع الـ containers في فئران ميتة ( محدش يتصدم ولا يقشعر ولا يشمئز - دي حاجة بسيطة جدًا ) طبعاً كانوا عايزين ينزلوها السوق لأنهم لو أعدموا الباتش دي هتخسرهم كتير جدًا ،، صاحبي قالهم هبلغ وزراة الصحة لو نزلت السوق ، قالوله خلاص هنعدمها ،، بس هاتلي دليل واحد أنهم اعدموها ومنزلوهاش السوق وخسروا آلاف الجنيهات علشان تهديد من واحد شغال عندهم.

خلصت الحكاية 

==================================


لو أنت صيدلي مش عايزك تقرأ الكلام ده وتحس بالإحباط وتفقد الأمل في بكرة ،، لسه اللي جاي أحلى ( من غير اعتذار لتامر حسني
أنت متعرفش أنك ممكن تفتح صيدلية خاصة بيك وتعيش ملِـك زمانك وصاحب أملاك وتبدأ تعيش الحلم حقيقة ومتقدرش تقعد من غير جردل ميّــة جنبك علشان تبل بيه صوابعك علشان تقدر تعدّ الفلوس ؟
بجد مكنتش تعرف كده؟!!!!
مش بقولك اللي جاي أحلى  ^_*

بس ده عايز موضوع لوحدة


** وللحديث بقية **







أحمد الدسوقي
9/9/2012