جـميع المواد المنشورة في هذه المدونة تـخـضع لقوانين حـماية حـقوق الملكية الفكرية وأي نـقـل أو إقتباس دون ذِكـر المصدر قـد يُعرضـُـك للمسائلة القانونية - ما أكتـُـبه في هـذه المدونة قـد لا يعـني لك شيئاً ،، لكنهُ بالتأكـيد يعني لـيّ الكثــير ...................ء

الثلاثاء، 26 أبريل 2011

قـــطر الزمن






 بيعدي علـيـّــا قطر الزمن وأنا واقف مكاني

 بتـْـمـُر علـيـّــا السـنـيـن وحالي هو حالي


 ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

 بيعدي علـيـّــا قطر الزمن وأنا واقف ببص عليه

 محاولتش في يوم أجري وراه ولا حتى أنادي عليه

 واقف كده أتفرج وعاجبني اللي أنا فيه

 معرفتش إن هيجي يوم أنــدم إني مركبتش فيه




 بيعدي علـيـّــا قطر الزمن وأنا واقف مكاني

 بتـْـمُر عليا السـنـيـن وحالي هو حالي

 تـتـولـد ناس

 تــمـوت ناس

 وأنا ليه مابتمرش أيامي

 عايش تــايـه...

 ضايع فالت...

 أي طريق بـمّــشِـيــه وحداني

 أي حوار أنا فيه الظالم

 أي مصيبة أنا فيها الجاني

 عايـزه تـحـبّـي ؟!

 تعالي في حضني

 قربي مـنــي وخـــدي حناني

 عايـزه تخوني ؟!

  إسرقي مشاعري

 وإبــعـدي عـنـــي

 سيبيني لوحدي وهِــــدّي آمـــالي

 عايز صاحب؟!

 قـــرّب مــني

 رجُــولتي !!

 مش هتلاقي زيّــها تــاني

 عايز تـُـــغـّـدر ؟!

 أغـّــدر بــيا

 بــعّــني في ثــانــية

 ولو لـُمتك قول  أنــا مــالي

 منتا اللي أهــبل

 عايش طول عمرك ساكت

 فاكر نفسك شخص مثالي

 وفاكر كل الناس حواليك

 عليك هتيجي تطبطب وتدادي

 متعرفش أن العـالم إتــغير

 كل الناس ماليها الشر

 في أي شارع وأي نادي

 !!!!!!!

 تصدق يا صاحبي عندك حق

 أنا إزاي مخدتش بالي

 كل الناس قدامي بــتــسـرق

 وأنا الوحيد اللي واقف راضي

 كل الناس قدامي بــتــقــتـل

 وأنا واقف أتفرج

 لا بقتل معاهم

 ولا بدافع عن المظلوم اللي بينادي

 إلحقني ياللي واقف هناك تتفرج

 مش شايفني ؟!

 مش سامع آهاتي ؟!

 أصــرخ جــامد قــول للقاضي

 أنك شفتني مقتول مظلوم

 أصــرخ قبل مـا يــجي علــيك الدور

 وساعتها بقى مش هتلاقي

 حد يـُـصرخ لــيــك وينــادي

 ويجي يشهد ويقول للقاضي

  أنــه شــافك مــقتول مــظــلوم


 زي ماسكت على قتلي اليوم

 هتلاقي اللي يـُـــسكت على قـتــلك

 وقتل البـــاقي

 وماتزعلش ساعتها يا حلو

 ماهو أصل أنت ســـكـتْ زمـــان

 وزي ماقالوا أجدادنا كمان

 الــظــالــم هـو البــادئ

 هتفضل لأمتى كـــده أخــرس ؟!

 تسكت على ظلمك وتداري

 إلـّـــحـق نــفـــسـك

 فـــوق مـن وهـْـــمَــك
  
 خــلــيـك غـُـــــول

 أصـّــــرُخ قـُــــول

  مـــــــن الـنـهـارده

 مــحـدّش هــيُـقـف قـُـصـادي

 مـــــــن الـنـهـارده

 حــقـّـي هــجــيـبـه

 لا يمكن تاني هــســيـبـه

 مـــــــن الـنـهـارده

 هــفـُـــكّ قــيـــــودي

 مـفـيـش ســــلاســـل

 مـفـيـش جـنـــازيــــر

 مش هعـيش تـانـي فـي بـــيـــــر

 هــطـلــع م الـنـــار للــنــــــور

 وأعـيـش بـكـــرامـــة

 ولا أجـــــــدع أمـــيــــــر



 
أحمد الدسوقي
08/10/2010

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق