جـميع المواد المنشورة في هذه المدونة تـخـضع لقوانين حـماية حـقوق الملكية الفكرية وأي نـقـل أو إقتباس دون ذِكـر المصدر قـد يُعرضـُـك للمسائلة القانونية - ما أكتـُـبه في هـذه المدونة قـد لا يعـني لك شيئاً ،، لكنهُ بالتأكـيد يعني لـيّ الكثــير ...................ء

الثلاثاء، 26 أبريل 2011

آسف يا ريّـــس



 آسف يا ريّـس

آسف بــجد

شـعبـك طِــلع قاسي عليك

مش فاكرك ومش عارف حتى أنت مــيـن

شـعبك خـَـلعك ومصعبتش علـيه

مطـمرش فـيه حـُـكم السـنـيـن




لكن تخيل معايا ياريّـس

لو كـُنت حكمت بلدنا بشكل كويس

كان زمانا شايلينك على راسنا

كنا هنفديك حتى بأرواحنا

كنا هنغنيلك بنحبك يا ريّـس




تخيل معايا ياريّـس

لو رجع العمر بيك 30 سنة

كنت أيامها في عز شبابك

كان هو ده وقت عطاءك

تخيل لو كنت حكمت بالمعروف

عديت بالبلد من كل الظروف

تخيل لو كنت أعتبرت الشعب ولادك

اهتميت بيهم زي جمال وعلاءك

وفضل عدلك ساري في كــل بلادك

صدقني

كنا هنفضل نكرم فيك لحد مماتك




تخيل لو كنت حاكم عادل

الكل قدام القضاء واحد

مفيش وسايط مفيش كوسة

مفيش ناس بتتمسك من غير سبب

مفيش ناس بتموت من غير تــمن

كنت هتفضل حاكمنا وحُـكمك فينا نافـذ




تخيل لو كان هَـمّـك بلدك

تخيل لو كان هَـمّـك شعبك

تخيل لو مكنش هَـمّـك في الاول نفسك


إزاي تمحي قيمة شعبك

وعايزهم يدوك قيمة

إزاي بتصرف فلوسنا على نفسك

والناس عريانة مش لاقيه حتى هدوم قديمة

إزاي تبقى واكل فلوس البلد

وشعبك مش عارف يعيش عيشة كريمة

ياريّـس شعبك كان بيموت

وتطلع أنت تهزر بـنـكـتـك السخـيـفـة




سايب كلابك تنهش فينا وأنت ولا هامّــك

مفكرتش مره تِـحْمِـيـنا وتحِـس على دمّــك

ياريّـس الهَــمّ كان مالينا وكل منيجي نشكيلك تضحك وتقول

يــــاعــــم كـبّــــــــر مُـــخـّـــــك




بحـبــك يا ريس وبحب طيبتك

بحـبــك يا ريس بس من خيبتك

خسرت  حـبـــايـبـــــك

وبالشَــرّ كله بيجيب في سيرتك




ياريّـس أنا بأي وشّ هدافع عنك

مش فاكرلك أي حاجة تخليني أحـبـك

مش فاكرلك غير نهب وسرقة وعذاب ودمار

وكل حاجة تزوّد جوايا كـُــرهـك




إيه ؟

بتقول إيه يا ريّـس؟

سامعك بتقول حاجة كده ضـربـة جـوية

إسمحلي أقولك جتك ستين خـيـبـة قـوية

هو أنت طلعت الطلعة دي لوحدك؟

ولا طلعتها بطيارتك؟

ولا حاربت أنت وعيلتك؟

في كـتـيــر غـيـرك حارب

ناس ضحت بكل حاجة وماتت

ماتت علشان غيرها يعيش

يعيش بكرامة مش مذلول من غيره

مات وهو بينصر شـعبه ويرضي ضميره

ماتوا شهداء يستاهلوا الـتـكـريـم

دفنتهم ياريّـس ودفنت معاهم التاريخ

لكن هنفضل فاكرينهم بكل خـــــــير

زي ماهنفضل فاكرين

أنك طلعت حـ.......... من غير ديــــل




متزعلش ياريّـس مش بشـتـمـك

بس تقدر تقولي فين الناس اللي كانت بتبوس جزمتك ؟

كلهم باعوك أول مضعفت جَــبّـهـتـَـك

سابوك وجريوا ومحدش فيهم طايق يبص في خـلـقـتـك

كل كلامهم عنك كان نــفـاق

الكلام اللي بـتـَمَـنْ عُـمْـر مكان ليه لزوم

كلام القلب ياريّـس هو بـس اللي بيدوم

عرفت بقى ياريّـس إني مكنتش بـشـتـمـك ؟

هو أنا برضه يا كبير عُــمري أقدر أظـلـمـك ؟



أنا آسف ياريّـس



أنا آسف ياريّـس حقيقي آسف

أني عايش بقالي 30 سنة خايف

خايف أقولك كفاية ظــلــم

خايف وعايش ماليني الجُــبْـن

أسف لأني أتأخرت في ثــورتـي

أسف لأني خدت وقت وأنا بخرج من مِـحنتي

آسف لأني سبتك تنهبني وأنا واقف عليك أتفرج

بحمد ربنا أنــك لسه سايبني عــايــش

مع أن الأعمار بإيد ربّــي وربّــــك




أنا من كل قلبي ياريّـس والله بدعـيـلك

أنك تقوم بالسلامة وربنا يـشــفـيـك

يلا يا وَحّــش سراير طـُـــرة بتـناديك

قوم بقى ياريس وشِــدّ حِــيلك

يلا يا زيــنة شباب جيـلـك

يلا يا بتاع الضربة الجوية

رجالتك كلهم في طـُــرة مِستـنِـيـنـك




في الآخر صحيح

أوعى تكون فاكرني بقولك ياريّـس علشان اللي فات

لأ يا ريّـس أنا بتكلم ع اللي جي

كلابـك هناك محتاجــيـنك

مستنينك تعمل عليهم ريّـس

ماهو زي مالشعب عايز ريّــس

أكيد الحرامي كمان محتاج ريّــس









أحمد الدسوقي
25/04/2011

هناك 4 تعليقات:

  1. تحفة يا أحمد
    كلماتك دي... ؟؟
    جامدة بجد .. جدا

    ياريّـس الهَــمّ كان مالينا وكل منيجي نشكيلك تضحك وتقول

    يــــاعــــم كـبّــــــــر مُـــخـّـــــك
    ياريّـس أنا بأي وشّ هدافع عنك
    مش فاكرلك أي حاجة تخليني أحـبـك
    مش فاكرلك غير نهب وسرقة وعذاب ودمار
    وكل حاجة تزوّد جوايا كـُــرهـك

    قويـــــــــة ^_^

    ردحذف
  2. أيوا كلماتي يا فتافيت
    مش بحط هنا غير الحاجات اللي أنا بكتبها

    وميرسي على كلامك بـجد

    :)

    ردحذف
  3. تسلم الايادى بجد تحفه جامد جدا

    ردحذف
  4. اسفين عاى ايه الخيانه ولا ااسرقه ولا على حق الغلابه اللى باعه لإسرائيل اتلموا يا شوية نصابين لعنة الله على كل خائن حقىير ابو ظربه جويه

    ردحذف